صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

رياست سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرد :

سید عزت الله ضرغامی: مخالف شدید تبليغاتيم ،اما چاره ای نداریم .

ریاست  سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به اينكه 100 ميليارد تومان از بودجه صدا و سيما كه معادل نيمی از كل درآمد اين سازمان است از محل آگهی های تبليغاتی به دست ميیآيد گفت : اگر از محل ديگری اين درآمد جبران نشود نمی‌توانيم پخش اين تبليغات را متوقف كنيم با اين وجود برای جبران آن 60 درصد تبليغات سلامت محور مجانی از سازمان صدا و سيما پخش می‌شود.
مهندس سیدعزت الله ضرغامي امروز در جلسه ديدار با اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي در محل سازمان نظام پزشكي، افزود: متاسفانه در بسياري از آگهي ها و تبليغات بازرگاني كه از صدا و سيما پخش مي‌شود، فضاي مصرف زدگي تبليغ مي شود كه بر خلاف شعارهاي ارزشي ماست اما چون محل ديگري براي جبران اين درآمد وجود ندارد ناگزير از پخش اين تبليغات هستيم.

وي اضافه كرد: با اين وجود 60 درصد تبليغات سلامت محور به صورت مجاني از صدا و سيما پخش مي‌شود، و حتي دستور داده‌ايم تبليغات مواد غذاي مفيد سلامت را كه محتواي پيام تبليغ نشاط آور و خنده دار باشد نيز با تخفيف بيشتري پخش شود.

رئيس سازمان صدا و سيما گفت: تبليغات سلامت محور در مورد بيماريها به خصوص در مورد بيماري وبا كه سال گذشته مسئله جامعه شده بود بسيار موثر بود اما در مورد بيماري آنفلوانزاي پرندگان به علت پيچيدگي مسئله و گره خوردن آن با صنعت مرغداري كشور با محدوديتهايي مواجه هستيم به همين علت كمتر تبليغات مرتبط با اين بيماري در صدا و سيما برجسته مي‌شود.

وي در پاسخ به پيشنهاد نوربخش، يكي از اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي مبني بر ايجاد شبكه مستقل سلامت، توضيح داد: اكنون در راديو يك شبكه مستقل سلامت داريم، اما در صدا و سيما با توجه به اينكه توسعه كمي شبكه‌ها جزو برنامه‌هاي سازمان نيست امكان ايجاد چنين شبكه‌اي وجود ندارد ضمن اينكه برنامه‌هاي متنوع و فراواني با محوريت آموزش سلامت از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش مي‌شود.

وي با اشاره به بخش برخي برنامه‌هاي عوام پسند از ماهواره‌ها كه موجب جذب مخاطب مي‌شود و استفاده از چهره‌هاي خاص در تبليغ داروها و روشهاي درماني از طريق اين شبكه‌ها، گفت: با توجه به اينكه پخش چنين برنامه هايي خارج از موازين ماست از پزشكان و متخصصان مي خواهيم روشهاي پيشنهادي خود را براي تاثير گذاري بيشتر در ارائه پيامهاي سلامت و جذب مخاطب به خصوص در مباحث مرتبط با امور آرايشي، بهداشتي و زيبايي ارائه كنند تا مورد استفاده قرار گيرد.

رئيس سازمان صدا و سيما همچنين به بحث رعايت شأن اصناف مختلف به خصوص پزشكان در ساخت برنامه‌ها اشاره كرد و گفت: علاوه بر فعاليت شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما، در ساخت هر برنامه تلويزيوني يك نفر مشاور پزشكي نيز حضور دارد و دقت زيادي براي رعايت شأن پزشكان در ساخت برنامه‌هاي مي شود اما ممكن است خيلي از اين حساسيتها در عمل توسط مجريان سطح پايين نقض شود.

وي افزود: براي ساخت هر برنامه از مرحله تدوين متن برنامه تا پخش آن 28 صنف مختلف تخصصي نقش دارد و واقعا كار طراحي پيام و مهندسي آن كار بسيار پيچيده‌اي است كه اگر در هر مرحله آن كار درست انجام نشود نتيجه كار عوض مي‌شود با اين حال با توجه به حساسيت موضوع و تاكيدي كه اعضاي شوراي عالي نظام پزشكي در اين جلسه دارند حتما اين مسئله باجديت بيشتري پيگيري مي شود.

ضرغامي اضافه كرد: رعايت اخلاقيات در پخش برنامه‌هاي تلويزيوني كار بسيار پيچيده‌اي است زيرا مخاطب صدا و سيما عامه مردم هستند و نمي‌توان مسئله نخبگان را از عوام جدا كرد حتي كودكان نيز بيننده بسياري از برنامه‌هاي بزرگسالان هستند.

وي گفت: به عنوان مثال در يك نظر سنجي كه براي اعلام محدوديت سني براي بينندگان تلويزيوني از نخبگان ارتباطات داشتيم مانند آنچه در برخي شبكه‌هاي خارجي با درج عدد 12، ‌16 و 18 براي ممنوعيت ديدن اين برنامه‌ها توسط افراد زير اين سنين انجام مي‌شود، نتوانستيم به نتيجه عملي برسيم.

وي همچنين از ساخت دو مجموعه جديد پزشكي يكي در مورد زندگي دكتر محمد قريب توسط كيانوش عياري و ديگري در مورد پيوند قلب توسط ابراهيم حاتمي كيا در صدا و سيما خبر داد.

نویسنده : محمود رضا حسنلو : ۳:٠٢ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٥ مهر ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم