صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

* افتخاری ديگر در سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران *

ایجاد شبکه «دانشجو» همزمان با پنجمين سالگرد شبكه‌ آموزش
دانشگاه پيام‌نور برای راه‌اندازی دانشكده راديويی و تلويزيونی برنامه‌ريزی می ‌كند .

دكتر بياباني در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد: كانال يك با عنوان «دانشجو» از ساعت۳۰و۱۲ تا۳۰و۱۶ دقيقه، كانال دو با عنوان «رشد» از ساعت۳۰و۱۶ تا۳۰و۲۰ و كانال سه تحت عنوان «مهارت» از ساعت۳۰و۲۰ تا 23 برنامه خواهند داشت.

بياباني،‌ با بيان اين مطلب كه كليه دروس مربوط به دانشجويان از كانال يك پخش مي‌شود گفت: در اين كانال دانشگاه جامع علمي- كاربردي يك ساعت، دانشگاه پيام نور 2 و نيم‌ ساعت و 30 دقيقه ساير برنامه‌هاي مرتبط برنامه خواهند داشت.

وي افزود: كليه دروس مرتبط با دانش‌آموزان مقاطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان از كانال دو رشد پخش مي‌شود.

مدير شبكه آموزش سیما ، با بيان اين مطلب كه كانال مهارت جنبه عمومي دارد گفت: اين كانال بنا دارد مهارت به معناي فني و مهارت‌هاي زندگي را آموزش دهد.

وي با بيان اين مطلب كه تا كنون تقسيم‌بندي به شكل كانال در شبكه‌ها نداشتيم اظهار كرد: تقسيم‌بندي به شكل كانال الزام بيشتري را براي رعايت مرز‌بندي‌ها فراهم مي‌سازد و باعث مي شود مخاطب هم برنامه‌ريزي بهتري داشته باشد.

بياباني، با بيان اين مطلب كه دانشگاه پيام نور برنامه‌ريزي‌هايي جهت افتتاح دانشكده راديويي و تلويزيوني انجام داده است گفت: كميته‌هاي آموزشي، فني و سنجش در اين زمينه تشكيل شده كه مشغول بررسي چگونگي تحقيق اين مساله هستند.

مدير شبكه آموزش سیما ، ارائه آموزش‌هاي تكميلي در مقاطع ابتدائي، راهنمايي و دبيرستان با همكاي آموزش و پرورش را از اهداف اوليه و اساسي شبكه آموزش دانست.

دكتر بياباني همزمان با سالگرد تاسيس شبكه آموزش سيما تاكيد كرد: هدف مجموعه برنامه‌هايي كه با همكاري آموزش و پرورش ساخته مي‌شود استفاده بهتر دانش‌آموزان از كلاس‌هاي درس و ارتقاء فهم دانش‌آموزان است.

بياباني با بيان اين مطلب كه بخش آموزش عالي شبكه آموزش ابزاري جهت فراهم ساخت فرصت‌هاي برابر آموزشي و آموزش عالي براي همگان است گفت: آموزش عالي كشور مي‌تواند از اين معبر به نحوي استفاده كند كه آموزش عالي براي افرادي كه به دلايل مختلف امكان حضور در كلاس را ندارند و يا به لحاظ جغرافيايي به دانشگاه‌ها دسترسي ندارند را فراهم كند.

به اعتقاد مدير شبكه آموزش سیما ، اين شبكه توانسته است با همكاري دانشگاه پيام نور ودانشگاه جامع علمي- كاربردي به بخشي از وظايف خود در اين زمينه بپردازد.

وي درباره همكاري اين شبكه با دانشگاه پيام نور توضيح داد: مجموعه درس‌هاي ترم يك تعداد زيادي از رشته‌هاي كارشناسي اين دانشگاه را شامل مي‌شود، از طريق شبكه آموزش ارائه مي‌شود.

بياباني، بحث‌هاي مربوط به آموزش عمومي و مهارتي را از ديگر بخش‌هاي فعال شبكه آموزش برشمرد و افزود: بخشي از اين حوزه با همكاري سازمان آموزش فنی و حرفه‌ ای کل کشور و بخشي از آن به صورت مستقل و بر اساس نياز جامعه و كارشناسان ذي‌ربط از طريق شبكه دنبال مي‌شود.

مدير شبكه آموزش، تعيين اولويت آموزشي در مقاطع مدرسه تا آموزش عالي را با توجه به نياز دستگاه‌هاي ذي‌ربط دانست خاطر نشان كرد: شبكه آموزش سیماتنها بستر را فراهم مي‌كند.

بیاباني درباره ارتباط شبكه‌ي آموزش با ارگان‌هايي نظير آموزش و پرورش و آموزش عالي اظهار كرد: شبكه آموزش، برخلاف ساير شبكه‌هاي فعال سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ایران  تنها شبكه‌اي است كه ارزيابي عملكرد آن تنها به صدا و سيما برنمي‌گردد، بلكه بخش عمده‌اي از آن مربوط به مطالبات و خواسته‌هاي دستگاه‌هاي متوالي امر آموزش است.

وي تأكيد كرد: قطعاً، اگر چنين دستگاه‌هايي بي نياز از رسانه باشند رسانه هم اقبال و اصراري جهت داشتن برنامه نخواهد داشت.

به اعتقاد مدير شبكه‌ي آموزش،سازمان  صدا و سيما مي‌تواند علاوه بر رسالت‌هاي گذشته خود در آموزش انبوه هم موفق باشد.

بياباني، با بيان اين مطلب كه با دانشگاه پيام نور و جامع علمی - كاربردی به طور مستمر جلسه داريم اظهار كرد: در خصوص توليد و اولويت‌بندي موضوعات با اين بخش از آموزش عالي ارتباط نزديك‌تر داريم و تبادل نظر مي‌كنيم.

وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر مجدداً گروه‌هايي براي همكاري با آموزش و پرورش فعال شده‌اند گفت: دفتر تكنولوژي آموزشي آموزش و پرورش طرف اصلي برنامه‌هاي تلويزيوني در شبكه آموزش سیما است.

بياباني ادامه داد: در خصوص ديگر دستگاه‌ها بر حسب شرايط پيش آمده كار‌هاي مشتركي انجام داده‌ايم.

مدير شبكه آموزش سیما درباره اهميت سوابق اساتيدي كه در برنامه‌ها حضور مي‌يابند گفت: همه اساتيدي كه به شبكه آموزش دعوت مي‌شوند، مورد تأييد دانشگاه هستند و دبيران از طرف آموزش و پرورش معرفي مي‌شوند.

بياباني، با بيان اين مطلب كه ما در اين خصوص به ندرت مستقل عمل مي‌كنيم اظهار كرد: در سطح مدرسه و دانشگاه حوزه‌هاي مربوط تعيين‌كننده فرد آموزش‌دهنده هستند. اما ما هم در برخي مواقع اگر احساس كنيم مخاطبان ما به دروس مرتبط به آمادگي كنكور نياز دارند، اساتيدي را بر حسب تخصص و تجربه آنها انتخاب مي‌كنيم.

دكتر بياباني در پاسخ به پرسشی مبني بر اين كه آيا شبكه آموزش سیما ، شبكه صرف آموزشي است توضيح داد: جهت‌گيري سازمان در ايجاد شبكه آموزش، انواع آموزش براي اقشار مختلف جامعه است و به دنبال پر كردن اوقات فراغت و سرگرمي نيست.

وي با بيان اين مطلب كه طبعاً نوع ساخت برنامه‌هاي ما تا حدي با شبكه‌هاي ديگر متفاوت خواهد بود گفت: شبكه‌ آموزش، تلاش دارد با امكانات مالي بيشتر برنامه‌هاي جذاب‌تري را جهت ارائه آموزش‌هاي خود بسازد و در همين راستا از قالب‌هايي نظير انيميشن و داستاني نيز استفاده مي‌كند.

مدير شبكه آموزش در خصوص استفاده از تجارب كشور‌هاي صاحب كانال‌هاي آموزش توضيح داد: تجربه ساير كشور‌ها را از لحاظ جدول پخش، قالب برنامه‌ها و ارتباط با مخاطبان مد نظر قرار داده‌ايم. اما به طور كلي برنامه‌ها متناسب با نياز جامعه و منابع درسي داخل كشور ارائه مي‌شود.

بياباني افزود: البته يك سري برنامه‌هاي مستند خارجي در زمينه علوم پايه، فيزيك، شيمي، زيست از مجموعه برنامه‌هاي خارجي از خود شبكه پخش مي‌شود.

مدير شبكه آموزش سیما مهمترين رمز موفقيت شبكه آموزش را تعامل خوب با دستگاه هاي متوالي امر آموزش دانست و اظهار كرد: دستگاه‌هاي ذي‌ربط مي‌توانند با شبكه آموزش مشاركت جدي را جهت انجام رسالت آموزش خود داشته باشند.

بياباني ادامه داد: به عنوان مثال تلويزيون مي‌تواند بهترين ابزار ارائه آموزش ضمن خدمت به معلمان آموزش و پرورش باشد.

وي با بيان اين مطلب كه توسعه آموزش به افزايش سرمايه انساني كشور منجر مي‌شود گفت: افزايش سرمايه نيرو‌هاي انساني نيز محور رشد و توسعه است و هر اندازه نيرو‌ي انساني با مهارت‌تر و توانمند‌تر باشد، بهره‌وري و بازده او نيز بيشتر مي‌شود.

مدير شبكه آموزش سیما ، استفاده گسترده آموزش و پرورش آموزش عالي از بستر ايجاد شده از طريق شبكه آموزش را ضروري دانست و افزود: اميدوارم دولت از طريق تأمين اعتبار مربوط عرصه عرضه آموزش همگاني را فراهم كند و هم در دستگاه‌هاي مربوطه رغبت ايجاد كند.

دكتر بياباني، با بيان اين مطلب كه پوشش شبكه آموزش 40 درصد از كل كشور است اظهار كرد طبيعي است كه اين پوشش براي انجام وظايف تعريف شده براي آن كافي نيست.

وي افزاي پوشش شبكه آموزش را مستلزم سرمايه‌گذاي و تأمين اعتبار دانست تا شهر‌هاي كوچكتر و مناطق دور افتاده نيز تحت پوشش قرار بگيرد.

مدير شبكه آموزش در پايان با بيان اين مطلب كه پوشش اين شبكه هر سال 10 درصد افزايش يافته ابراز اميدواري كرد كه رقم امسال افزايش يابد.

نویسنده : محمود رضا حسنلو : ۸:٤٩ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٥
Comments نظرات () لینک دائم